HET ALLERLAATSTE NIEUWS.

 

 

Tweede nieuwsbrief DEELAUTOZUTPHEN

Beste vrienden van het deelautoproject,

Morgen, 23 september 2012, is het alweer een jaar geleden dat het project Deelautozutphen van start ging. Morgen is het namelijk weer de Dag van de Duurzaamheid.

Intussen is het netwerk van huurders uitgegroeid tot ca. 28 personen. Ook is twee maanden geleden de orspronkele blauwe deelauto vervangen door een 1 jaar jongere auto met minder aantal km`s op de teller. Natuurlijk is dit weer een Subaru Impreza. Hij bevalt bijzonder goed. De oude blauwe Subaru gebruik ik nu als werkauto voor Bioakker.

In één jaar is er ongeveer 20000 km gereden. Boven verwachting moet ik zeggen. Het doel was eigenlijk de mensen bewust te maken dat auto`s niet stil moeten staan maar onderweg moeten zijn en door meerdere personen toegankelijk moeten zijn. Enkele gezinnen zijn door mijn voorbeeld wel vaker hun auto gaan uitlenen. Ook is door mijn project de druk bij de deelnemers weggenomen dat ze zelf een auto moeten aanschaffen om zich flexibel te kunnen bewegen. Het eigenlijke doel dat mensen meer hun auto kunnen gaan delen met mensen uit de buurt is nauwelijks bereikt. Samen delen is een grote uitdaging.

Deelautozutphen is bijzonder goedkoop. Nergens anders kun je goedkoper professioneel huren. En het gaat nog goedkoper worden!
Na dit succesvolle jaar schaf ik de 5 euro per dag afkoop eigen risico af. Het potje is intussen vol genoeg om een tijd te kunnen overbruggen. Gelukkig is er nooit schade ontstaan.
De km prijs blijft voorlopig 22 cent per km, incl. de brandstof en zonder eigen risico. In dit afgelopen jaar is de brandstofprijs wel enorm gestegen. Een jaar geleden koste een liter LPG 60 cent en vandaag betaalde ik 75 cent! Waarom kan het dan toch goed komen met 22 cent per km? De huidige Subaru rijdt 10% zuiniger dan de eerste Subaru en de auto maakt steeds meer km`s per maand.

Op de Dag van de Duurzaamheid promoot ik weer de Deelauto en daar naast het gloednieuwe project "Een duit voor meer stadsfruit ". Als iedere inwoner van Zutphen daar deelnemer van gaat worden  groeit de stad Zutphen van zelf dicht met fruit en wordt autorijden van zelf onplezierig.

Tot de volgende stop,
Jan

 

 

Eerste nieuwsbrief DEELAUTOZUTPHEN

26 december 2011.

Na drie maanden blijkt dit project zeer goed aan te slaan. De auto is heel vaak uitgeleend. Gemiddeld rijdt hij 1750 km/maand. Ik heber zelf nauwelijks in kunnen rijden . Omdat er zoveel km gereden worden kan ik ook het volgend jaar deze lage km prijs aanhouden.  Er zit al ongeveer 180 euro in het potje van afkoop eigen risico.

Begin volgend jaar start ik een cursus voor mensen die iets willen leren over onderhoud van auto`s. Kleine beurt, grote beurt, eenvoudige reparaties of een grote revisie. Voor elk wat wils. Handig als de APK bijna afloopt.

Je kunt je per e-mail opgeven.

Waar moet je op letten als je veel km op vakantie gaat rijden? Hoe controleer ik de dynamo op slijtage? Heel vaak stranden auto`s onderweg omdat de dynamo versleten is. Een garage controleert dat niet standaard. Kortom, veilig en zeker de weg op.

Misschien heb je wel advies nodig bij de aanschaf van een gebruikte auto? Ik help je graag op weg! Gewoon even contact opnemen.

Verder wens ik iedereen veel rijplezier in 2012,

Groetjes Jan

 

Op mijn vakantie in Zuid-Duitsland nam mijn dochter het volgende interview af.                                                                   

                             

 

Schonere en goedkopere brandstof

Autogas is een schonere brandstof dan benzine of diesel, het verbrandt gelijkmatiger in de motor. Dit leidt tot schonere uitlaatgassen dan bijvoorbeeld van benzine- of dieselmotoren. Lpg stoot wel meer NOx uit dan benzinemotoren, maar minder dan diesels.[1][2] Lpg stoot per energie-eenheid minder CO2 uit dan diesel of benzine. Daarnaast heeft lpg een klopvastheid van 108-110, veel hoger dan superbenzine. De hoge kosten voor de inbouw van een lpg-tank, de hogere motorrijtuigenbelasting voor auto's die geen G3-installatie hebben en het iets hogere brandstofverbruik (10 tot 20%) worden vaak genoemd als nadelen. Lpg is een zeer goedkope brandstof. Doordat Europa en de Nederlandse regering gebruik van schonere brandstoffen willen stimuleren, wordt er een lagere accijns geheven over lpg (9% tegen 50% op benzine).

Bronvermelding: Wikipedia en het CBS

 

 

De auto staat altijd voor u klaar!                 

Reparaties en onderhoud voer ik vaak zelf uit. Waar mogelijk plaats ik goede gebruikte onderdelen.  Ik heb vanaf mijn jeugd veel ervaring met sleutelen.